Suun ja hampaiden terveystietokeskus

Hammasharja kaikenlaisiin hymy, suunniteltu mukavuutta ja tuloksia ajatellen.

Hammasharjat

Colgate Kids tuotteet tehdä harjaamalla hauskaa ja kannustaa rutiinikäyttöön.

Lasten hammasharjat

Täytä suun hoito-ohjeita varten terveempiä, raikkaampi suu.

Suuvedet ja hammaslangat

Jokainen hymy on ainutlaatuinen ja vaatii erilaisen hoidon. Colgate on ratkaisu jokaisen hymyn.

Haku hyödyn mukaan

Ravinto

Mitä on oikeanlainen ravinto?

Oikeanlainen ravinto merkitsee tasapainoista ruokavaliota, jotta elimistö saa tarvitsemansa terveelliset ravintoaineet. Joka päivä elimistösi uusii itseään, rakentaen uutta lihas-, luu-, iho- ja verisolukkoa. Syömäsi ruoat muodostavat näiden kudosten rakennusaineet. Jos ruokavaliostasi puuttuu elimistön tarvitsemia ravintoaineita, suusi saattaa taistella tulehduksia vastaan heikommin.

Jos lapset eivät syö tasapainoisesti, heidän hampaissaan voi ilmetä kehityshäiriöitä. Jotta lasten hampaat voivat kehittyä vahvoiksi ja reiättömiksi, he tarvitsevat tasapainoista ruokavaliota, joka sisältää etenkin kalsiumia, fosforia ja oikean määrän fluoria.

Mitä eri ravintoaineita on?

Tasapainoinen ruokavalio sisältää seuraavia ravintoaineita:

  • joitakin hiilihydraatteja
  • tärkeitä rasvahappoja (saadaan rasvasta)
  • tärkeitä aminohappoja (saadaan proteiineista)
  • 15 vitamiinia
  • n. 25 mineraalia
  • vettä.

Koska elimistömme ei osaa valmistaa kaikkia tarvitsemiamme ravintoaineita, etenkin tiettyjä vitamiineja, meidän tulee saada ne ruoan tai lisäravinteiden kautta. Yhdysvaltain maatalousministeriön suosituksiin kuuluvat seuraavat päivittäiset ravinteet:

  • 6–11 annosta leipää ja viljoja
  • 3–5 annosta vihanneksia
  • 2–4 annosta hedelmiä
  • 2–3 annosta maitotuotteita
  • 2–3 annosta lihaa, kanaa, kalaa, munia, papuja tai pähkinöitä.

Miksi oikein syöminen on tärkeää?

Heikko ruokavalio voi johtaa iensairauksiin ja reikiintymiseen. Runsaasti hiilihydraattia, sokeria ja tärkkelystä sisältävät ruoat edesauttavat plakin ja sen luoman happohyökkäyksen aiheuttamaa kiillevahinkoa. Lopulta nämä hapot saavat hammaskiilteen katoamaan ja reiän syntymään.

Jos kuitenkin syöt sokerisia tai tärkkelyksisiä ruokia, yritä ajoittaa ne aterioiden yhteyteen ennemmin kuin niiden väliin. Vältä myös hampaisiin tarttuvia ruokia, sillä nämä aiheuttavat enemmän plakkia. Useimmissa aterioissa on jo valmiina happoa tuottavia ainesosia, joten mitä vähemmän altistat hampaitasi niille, sitä vähemmän happohyökkäystä tapahtuu kiilteelle. Syljen eritys myös kohoaa aterioiden aikana, mikä huuhtelee ruoanjäämiä suusta.

*The Complete Guide to Better Dental Care by Jeffrey F. Taintor, DDS, MA and Mary Jane Taintor, 1997.

Aihekohtaiset videot

Kuinka harjata hampaat

Kuinka harjata hampaat

Opi suositeltu hampaiden harjaustekniikka.